Selecteer een pagina

Waarom is er een conflict tussen Rijlezz en het CBR?

Direct na de tweede Corona lockdown kwam ik er toevallig achter dat er zaken niet klopten in het reserveringsplatform van het CBR: genaamd TOP. Daar waar het CBR beweerde dat er een groot tekort aan praktijkexamens was constateerde ik dat er plekken gereserveerd gehouden werden op basis van machtigingen van leerlingen die hun rijbewijs al hadden gehaald. Daarna bleken er nog veel meer oneigenlijke zaken te zijn bij het CBR, waardoor mogelijk (tien)duizenden jongeren financieel benadeeld zijn/worden.

Ik heb eerst mondeling, daarna per mail en daarna per aangetekende brieven om opheldering gevraagd. Maar het CBR kan of wil geen duidelijke verklaring geven en in plaats van een schriftelijke reactie werd ik anoniem gebeld door CBR directeur Alexander Pechtold en gedreigd met uitschrijving. 

Als reactie daarop ben ik een blog gestart waarop ik schrijf wat er niet klopt bij het CBR; www.scbr.nl. En ben ik een van de initiatiefnemers van www.cbrclaim.nl waarop gedupeerde jonge mensen straks hun schade kunnen verhalen op het CBR.

Dit alles heeft eind 2021 geleid tot een persoonlijk conflict met CBR directeur Alexander Pechtold en uiteindelijk tot een uitschrijving van mijn rijschool per direct, per 7 december. Tot twee keer toe is een klacht van mij afgewezen én geen onderzoek gedaan naar de rechtsgeldigheid van deze strafmaatregel.

Belangrijkste argument is dat het CBR beweerd dat ik na een examen op 8 november heb gezegd dat mijn dashcam altijd opneemt tijdens examens en dat ik dat zal blijven doen. Mijn leerlinge bij dat examen, Hanne, is bereid geweest om te verklaren dat de examinator niet de waarheid spreekt. Maar het CBR vind een onderzoek of beroepsprocedure niet nodig. Ook andere leerlingen hebben al aangegeven dat ik juist altijd de stekker van de dashcam uit de 12V aansuiting haal…

Op zich begrijp ik het wel dat het CBR er alles aan doet om mij het zwijgen op te leggen. Tengevolge van wat ik geconstateerd heb kan het CBR miljoenen euro’s aan inkomsten mislopen en kan ze miljoenen aan schadeclaims tegemoet zien.

Klik hier voor meer informatie

Veel gestelde vragen en de antwoorden

Hebben strafmaatregelen van het CBR invloed op mijn lespakket?

Nee hoor. Een rijschool hoeft niet ingeschreven te staan bij het CBR. Dat is alleen nodig als de rijschool de examens wil aanvragen voor een leerling. Maar net als steeds meer gedaan wordt bij de theorie kunnen leerlingen ook zelf het praktijkexamen aanvragen. Het moment waarop jij je praktijkexamen wilt doen mag jij volgens de wet zelf bepalen, Het CBR is volgens de wet verantwoordelijk voor een objectieve examinering en moet iedereen die dat aanvraagt een examen aanbieden. Het CBR heeft geen wettelijke bevoegdheden om zich met de opleiders te bemoeien, maar doet dit al jaren wel in toenemende mate. Zelf het praktijkexamen aanvragen is ook veel goedkoper!

Kan ik Rijlezz nog wel machtigen om mijn toets of examens te reserveren?

Nee dat kan niet meer, maar er zijn steeds meer rijscholen die ervoor kiezen om de leerlingen dat zelf te laten doen. Dat scheelt snel €100,– of meer omdat je dan rechtstreeks inkoopt bij het CBR. We kunnen je er wel mee helpen, wij rijden met je mee naar het CBR en je doet het praktijkexamen in de lesauto waarin je ook bij ons hebt gelest. Dat telt gewoon als 1 lesuur.

 

Waarom vind Rijlezz dat de Tussentijdse Toets geen taak voor het CBR is?

Nou de naam ’tussentijdse toets’ zegt het al. Het is een toets-onderdeel en geen examen. Je betaald er via je rijschool vaak meer dan €200 voor, dat zou een stuk goedkoper zijn als dat niet via het CBR loopt. Grote rijscholen, zoals Brookhuis (Almelo), Brünen (Enschede) en Boensma (Hengelo) zijn al gestopt met het inkopen van de Tussentijdse Toetsen bij het CBR.  Het CBR is een exameninstituut en geen opleider.

Maar het gaat toch om de Bijzondere Verrichtingen bij de Tussentijdse Toets?

Nou eigenlijk niet: het is een toetsmoment. Maar het CBR heeft, mogelijk zonder toestemming van de Tweede Kamer, geregeld met het ministerie dat zij exclusief (dus al enigste) voor dit (examen)onderdeel een vrijstelling mogen geven. 

De vraag is echter of dit wettelijk wel is toegestaan. Wij hebben de indruk dat de vrijstelling een ‘lokketje’ is om meer omzet per kandidaat binnen te halen voor het CBR. De vrijstelling voor de Bijzondere Verrichtingen is oneerlijk en geldt alleen maar voor het eerste praktijkexamen. Ze zijn niet moeilijk met een moderne lesauto en het scheelt in de effectieve examentijd; de tijd dat je er mee bezig bent gaan van het rijden af.

Is dat het enige probleem met het CBR?

Nee hoor. Zo is ook ontdekt dat de slagingspercentages die het CBR publiceert niet betrouwbaar zijn. 

Ik wist wel dat je beter zelf je theorie-examen, via mijncbr.nl kunt reserveren, maar ik heb nog nooit gehoord dat dit ook kan met het praktijkexamen.

Ja hoor, dat kan. Bij het theorie-examen heeft dat zelfs de voorkeur bij het CBR. Bij de tussentijdse toets en het praktijkexamen denkt het CBR daar anders over. Dat heeft volgens Rijlezz vooral te maken met eigen commerciële belangen. Maar dat is een moeilijk verhaal om hier te behandelen.

Nu ben ik toch wel nieuwsgierig en mijn ouders ook...

Ok, het CBR heeft bedacht dat je voor je een keuze maakt voor een rijschool kijkt naar het slagingspercentage van die rijschool. Op zich een prima idee, maar…. Het CBR is volgens Rijlezz niet eerlijk over hoe ze dat slagingspercentage berekenen. Als jij een Tussentijdse Toets doet dan koop je volgens ‘Rijlezz’ eigenlijk een eerste ‘examen’ en kun je een vrijstelling krijgen.

Maar als jij geen Tussentijdse Toets kunt betalen dan heb je ook geen kans op die vrijstelling.

Verder is het zo dat een rijschool die standaard 50 uur (of meer) rijles geeft natuurlijk een grotere kans heeft op een beter slagingspercentage. Maar ook het aantal lesuren telt niet mee bij het CBR.