‘UBERLES verrast rijschoolbranche!’

“Fake Nieuws”? Ja nu nog wel, maar hoe anders kan dat zijn over 5 tot 10 jaar?

U kunt het zich nu misschien niet voorstellen, maar binnen 10 jaar kan het maar zo gebeuren dat dit de kop op de Telegraaf, AD of RTL Nieuws wordt. De introductie van een rijlesconcept dat in 1 klap de markt bepaald; zoals Booking.com, Thuisbezorgd.nl en Bol.com in andere branches hebben gedaan…. maar dan zelfs sneller.

Vijftien jaar geleden dachten videotheekhouders na over de verkoop van pizza’s in hun videotheek en zeker niet over concurrentie in hun branche. Ze waren immers niet weg te denken uit het consumentenaanbod én goedkoper als de bioscoop. En als je dan ook nog een New York pizza kunt meenemen uit je videotheek…. Ze dachten over niets anders dan dat!

Films kijken via het internet dat zagen de Videoland-franchisers niet snel gebeuren. Ik hoor ze nog lachen tijdens een presentatie die ik gaf in de Kenniswijk in Eindhoven… want daar hadden ze toen al een beetje snel internet. Daar was de landelijke introductie van video-on-demand.

Videoland rendeert nog steeds prima, maar de enige die er nu goed aan verdient ken ik persoonlijk …. van destijds. Dat is eigenaar Co Mast… en RTL natuurlijk. De franchisers zijn allemaal al heel lang failliet of met een beetje geluk gewoon gestopt….

Over minder dan tien jaar bestaat de huidige rijschoolwereld niet meer in zijn huidige vorm. En de introductie van een lesconcept zoals “Uberles” gaat echt sneller dan de doorvoering van de belangrijkste conclusies van het rapport van Emile Roemer… Let op mijn woorden.

Als een grote partij als Uber, de ANWB of PON besluit dat het interessant genoeg is om de jeugd een zeer betaalbare rijopleiding te geven in een elektrische lesauto in combinatie met een abonnement op een sharing-car concept is het voorbij met de traditionele rijopleiding. Denk daarbij aan verjonging van de rijcoaches (‘ik geef les buiten de schooltijden’) en het wordt een hit!

Zo heeft ook de dure iPhone de jeugd bereikt… Gewoon (bijna) gratis weggeven bij een twee- of driejarig (te duur) abonnement….

Nu is het (nog) niet zover, maar de wereld om ons heen veranderd razendsnel.

Start-ups en jonge ondernemers houd je niet tegen. Je kunt ze hooguit voor zijn…..