Begin van nieuw tijdperk: Opel Rocks

Ons onderzoeksplatform voorspelde vorig jaar al dat er andere tijden aanbreken voor het gebruik van jongeren van de auto. Nu in alle grote steden het gebruik van deel-scooters en fietsen al overweldigend is zal de ‘next step’ voor aanstormende generaties de elektrische deelauto worden. De rijschoolwereld en het CBR zijn niet of nooit bezig met de toekomst. Zij denken dat alles bij het oude blijft en dat jongeren nog generaties lang het lessen in veel te grote én te dure lesauto’s blijven accepteren. Dat is een misvatting.

Vorig jaar publiceerde het webblog SCBR (stopCBR) al een ‘fake nieuws’ om de lezers te informeren hoe de toekomst van de rijschoolwereld ooit zal worden opgeschrikt.

Met de aanstaande introductie van de Opel Rock op de Nederlandse markt zal een nieuw tijdperk aanbreken voor de rijschoolwereld. Natuurlijk is de Opel Rocks niet de juiste elektrische auto voor de introductie van een landelijke concept waarin de rijopleiding en premium wordt als je een abonnement neemt op een car-sharing concept. Maar er zullen fabrikanten komen die straks een meer volwaardige elektrische auto in de merkt zetten…. En er zullen aanbieders komen zoals nu “GO” of “Felyx”. Want jongeren zullen in de toekomst de weg naar de deelauto zeker weten te vinden…

De Opel Rocks-e is “progressief, stoutmoedig en puur”, jubelde het persbericht eind vorig jaar over de elektrische brommobiel. Om daaraan toe te voegen: “Typisch Opel.” Maar dat is grote onzin natuurlijk, want de Opel Rocks-e is gewoon een Citroën Ami met een ander logo. Een stadskarretje dus.

De Citroën Ami – die wonderwel naar de Verenigde Staten wordt gehaald – valt in dezelfde categorie als de Biro: een elektrisch karretje met een topsnelheid van 45 km/h. Je hoeft geen autorijbewijs te hebben om in een Ami of Biro te rijden. Vooral in Amsterdam zie je de kleine karretjes overal. Voorheen mocht je ze op de stoep voor niets parkeren, maar daar heeft de gemeente een stokje voor gestoken.