‘Inzicht’ zou buiten de rijopleiding moeten….

In de toekomst zouden we in Nederland de fase waarin een leerling inzicht moet krijgen in het verkeer mogelijk buiten de rijopleiding moeten stellen. Natuurlijk zal het CBR, voorop, en de branche er achteraan moord en brand schreeuwen. Toch is het volgens onderzoekers een serieuze optie om de rijopleiding in Nederland voor iedereen betaalbaar en dus toegankelijk te houden. Examineer jongeren in de opleidingsfase op ‘gevaarherkenning en kennis’. Zorg dat ze ‘voertuigbediening en rijvaardigheid’ leren bij een gecertificeerde rijschool én geef ze daarna een ’tijdelijke’ bevoegdheid.

We gaan dan al een stap verder als onze zuiderburen, België, en veel andere EU-lidstaten. In Nederland is een ongekend verdienmodel ontwikkeld door het CBR. Maar er blijkt vervolgens nauwelijks onderzoek te zijn gedaan in hoeverre onze rijopleiding zorgt voor een hogere verkeersveiligheid. Dus al dat overdreven gedoe van het CBR en de brancheorganisaties is vooral gebaseerd op onderbuikgevoelens en nog meer, zo constateren de onderzoekers, op geld verdienen!

Het onderdeel inzicht vormt op dit moment al een te fors deel van het theorie-examen. Daardoor zakt een enorm percentage en dat brengt veel extra geld in de CBR kassa. Het CBR roept zelf dat een jongere gemiddeld 4 keer een theorie-examen moet doen. En juist doordat het CBR haar deuren wagenwijd open zet voor jongeren om dat theorie-examen buiten de rijopleider aan te vragen gaat het daar al mis. Dat inzicht kun je pas leren als je de eerste fase van de rijopleiding ondergaat. Maar het CBR maakt al jarenlang omzet-gedreven ‘wetgeving’. Zelfbedachte regelgeving en wie niet luister moet maar vertrekken of wordt er uitgeschopt. Dat kan en mag het CBR; u kunt er niet eens voor naar de rechter zegt Alexander Pechtold. “Slikken of stikken!”

De komende jaren moeten burgerinitiatieven, zoals Rijvisie.nl en anderen zorgen dat de jongeren en hun ouders gaan beseffen dat je als Nederlander vaak tot twee of drie keer teveel betaald voor de rijopleiding. Ook zullen jongerenorganisaties, consumentenbond en anderen moeten zorgen dat de politiek inziet dat er een einde moet komen aan de prijsopdrijving van de overheid.

De BOVAG en CBR gaan dat zeker niet doen of zelfs tegenwerken….